28 Aralık 2010 Salı

PAZARLAMANIN ÜÇ DOĞRUSU


Günümüz dünyasında şirketler değişik stratejiler uygulamaktadırlar. Özellikle son çeyrek asırda, globalleşen dünya büyük şirketler için tek ve büyük bir pazar haline gelmiştir. Böylece global şirketler doğmaya ve giderek yayılmaya başlamıştır. Bu şirketler dünyayı tek bir pazar bölümü olarak ele alıp pazarlama stratejilerini bu doğrultuda planlamaktadırlar.Şirketlerin belirledikleri bu stratejiler, kimi zaman onları zirveye taşımış, kimi zaman ise iflasın eşiğine sürüklemiştir.Bu yüzden aslında tek bir Pazar gibi görünen dünya üzerinde farklı bölgelerde farklı stratejiler geliştirmek gerekliliği ortaya çıkmıştır.Bu gerekliliği özellikle kızışan rekabet ortamı tetiklemiştir.Yani günümüzde sıkça dile getirilen^global düşün, yerel uygula^ modeli faaliyete geçirilmiştir.Globalleşen bir çok şirket bu modeli uygulayarak gücüne güç katmıştır.Bazı global şirketler ise belirledikleri pazarlama stratejilerinde değişiklik yapmak zorunda kalmışlar. Maalesef bu değişiklikler onların sonunu getirmiş. Bu konuya Toysrus güzel bir örnektir. Kendisini kaliteli bir marka olarak sunan Toysrus dünyanın bir çok yerinde bilinen büyük bir oyuncakçıdır. Amerika da kendisine ciddi bir rakip olarak Wallmart pazara girmiştir. Wallmart ın pazara girişi ile Toysrus ciddi bir pazar kaybı yaşamış ve buna önlem almak zorunda kalmıştır.Wallmart en ucuz fiyat garantisi ile pazara girmiş ve pazarı alt üst etmiştir.Buna karşılık kaliteli bu yüzden de pahalı olan Toysrus pazarda ki kaybını önlemek için Wallmart ın stratejisini benimseyerek onunla aynı strateji ile savaşmayı seçmiştir.Bunu sağlayamamış ve müşterilerinin gözündeki en kaliteli oyuncakçı imajını da kaybederek hızla çöküşe geçmiş ve iflas bayrağını çekmiştir.Yanlış pazarlama stratejisi Toysrus ın sonu olurken Wallmart doğru strateji ile oyuncak pazarında ciddi bir pazar payına sahip olmuştur.

Daha yerel bir markaya farklı bir örnekte bakacak olursak, LCW Türkiye de uzun yıllardır faaliyet gösteren bir hazır giyim markasıdır. Bu marka bizim çocukluk yıllarımızda yaklaşık on sene öncesinde gelir seviyesi yüksek olan kısmın alışveriş yaptığı kaliteli ama pahalı algısı taşıyan bir markaydı.Zaman içerisinde pazara çok fazla hazır giyim markası girmeye başladı ve pastadan pay alanların sayısı da artmaya başladı.Bunun üzerine LCW pazarlama stratejisini değiştirerek uygun fiyat stratejisine yöneldi.Daha önceleri belirli bir kesimin alışveriş yaptığı mağazaları artık her kesim tarafından doldurulmaya başlandı.LCW nin bu stratejisi kabul gördü ve bu sayede marka ciddi bir büyüme sağladı.Şu anda hala Türkiye nin en fazla mağazası olan hazır giyim markası konumunda.


Gördüğünüz gibi günümüzde şirketlerin var oluş temelleri pazarlama stratejileri ile atılıyor ve destekleniyor. Doğru stratejiler şirketleri rakiplerine karşı bir adım öne geçirerek, pazarda ciddi hakimiyetl kurmalarını sağlıyorken, yanlış stratejiler de tam tersine şirketleri pazarda yok oluşa sürükleyerek rakiplerine karşı kaybeden konumuna düşürebiliyor. Sonuç olarak: Doğru zamanda Doğru yerde Doğru strateji kazandırıyor.

Mustafa BOYDAK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder