27 Aralık 2010 Pazartesi

Subliminal Reklamlarla biraz düşünmeye varmısınız?



Subliminal daha önce çoğumuzun duymadığı yada kulak aşinalığının olmadığı bir kavramdır.Subliminal, bilinçaltı yada 6.his anlamına gelmektedir.Başka bir deyişle geçmişte yaşadığımız ve etkisi altında kaldığımız olaylardan şimdi hatırlamadığımız ve şuanda da varlığımızda meydana gelen hadiselerden bilgisine sahip olamadıklarımızdır.Bilinçaltı dediğimiz şey aslında beynimizin yüzde 999'u.Yani bizler sadece beynimizin 1000'de 1'i ile görebiliyoruz.Gözümüz sürekli bir tarama yapıyor ve topladıklarını bilinçaltında biriktiriyor.Ama biz sadece 1000 veri taranıyorsa 1'i ile görme duyumuzu gerçekleştiriyoruz.Örneğin bir markete gittiğinizde çikolata alacaksınız diyelim.Reyonda 1000 tane çikolata olduğunu varsayalım ve biz 1000 çikolatadan sadece birini seçip alıyoruz..
Reklamlar ise hepimizin bildiği, televizyonlarda en az diziler yada filmler kadar(hatta bazen daha da fazla) sık sık karşılaştığı ürünlerin yada markların tanıtılması için yapılan faaliyetlerdir.Hatta bunun yanı sıra ,Alışveriş kararlarımızı, seyahat, tatil gibi özel ihtiyaçlarımızı, varlığımızı insanlara kabullendirmede kullandığımız hal ve hareketlerimizi, kısaca tercihlerimizi günümüzün her anında karşımıza çıkan reklâmlar belirliyor.Tabiki ilk aklımıza gelen soru bilinçaltımızın reklamlardaki etkisinin ne olduğudur?Bilinçaltı etkilemeyi amaçlayan reklamlara(mesajlara) "Subliminal Reklam" adı verilir.Mesela bir reklam filmi izlediğimizi düşünelim.Gözümüz reklam filmindeki herşeyi tarıyor ve bilinçaltına kaydediyor.Daha sonraki bir zamanda o reklam filminden bahsettiğimizde bizim için sadece bir figürün yada bir kişinin o reklam için aklımızda kaldığının görüyoruz ve "evet bu figürün olduğu reklamdı yada bu kişinin oynadığı reklamdı" diye dile getiriyoruz.Dolayısıyla bilinçaltımızdaki uyarılan algıyı dışarı vurmuş oluyoruz.Örneğin;1913 yılınca Camel markası "Deve" logosunu insanlara kabul ettirmiş ve benimsetmiştir.Dolayısıyla Camel sigarası denildiği zaman gözümüzün önüne ilk gelen deve figürüdür.Diğer bir açıdan bakacak olursak,"Deve" figürüne daha yakından baktığınızda devenin arka ayağında yazan "Sex" yazısını göreceksiniz.Ön bacağına baktığınızda ise altına yapan bir çocuk görebilirsiniz.Bu bilinçaltınızın etkisiyle oradaki ayrıntıyı nasıl algıladığınıza da bağlıdır.Starbucks'ın amblemine baktığınızda ise bir deniz kızı görürsünüz.Deniz kızının sağ ve sol yanında iki tane balık olduğunu düşünürsünüz.Ama daha yakından baktığınızda ise iki elinde tuttuğu kendi ayaklarıdır.Kuzuların sessizliği filminin afişini incelediğinizde, ilk bakışta bir kadının ağızının üstünde bir kelebek görürsünüz.Dikkatle baktığınızda ise aslında kelebeğin kafasının bir kuru kafa olduğunu ve vücudunun ise 7 çıplak kadından oluştuğunu farkedersiniz.Bu doğumun yanı sıra ölüm ve cinsellik olgusunuda çağrıştırmaktadır.Aslında her zaman izlediğimiz reklam filmlerinin yada gördüğümüz afişlerin sandığımızdan ne kadar farklı algılanabileceğini düşünmek garip geliyor.Subliminal reklamlar ,farkında olmadığımız, bilinçaltımızdaki gizli mesajları ortaya çıkarmaktadır.Pazarlama açısından ise bu işin sadece tüketicinin isteklerini,beklentilerini ve ihtiyaçlarını dikkate alarak hazırlanan ürünün tanıtılması için yapılan faaliyetlerle sınırlı olmadığını ve buzdağının altında kalan kısmınıda bize göstermektedir.Bu sayede de pazarlamacıların ne kadar geniş düşünme alanına sahip olduğunu ve işlerinin zor olduğunu şimdi daha iyi anlayabiliyoruz...Eminim ki artık sizde reklam afişlerine yada filmlerine çok daha farklı bir gözle bakmaya başlayacaksınız. Bakalım reklamlar bizim bilinçaltımızı da nasıl bir etki yaratacak?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder